U wilt uw huis verkopen? Daar komt heel wat bij kijken. Welke valkuilen zijn er, welke strategie heeft u nodig en bent u in staat de onderhandelingen over uw huis te voeren? Uw huis verkopen kan in 7 stappen. Hieronder leest u wat Ellen Mouthaan Makelaardij voor u betekent bij het verkopen van uw huis.

Stap 1: Vraagpijs bepalen

Een goede prijs voor uw huis is belangrijk. Niet te laag, maar ook niet te hoog. Daarom komen wij bij u thuis om het huis te bekijken. We letten dan onder andere op de ligging en de technische staat uw huis. Toch is de prijs van veel meer verschillende facatoren afhankelijk. Bijvoorbeeld de financiële zaken als servicekosten, gemeentelijke belastingen of erfpacht. Ook kan het zijn dat het huis in een populaire wijk of buurt gelegen is. Of misschien zijn er veel zoekers naar dit type huis? Alles voor mee genomen in de prijsbepaling.

Stap 2: Het persoonlijk verkoopplan (de marketing!)

Om uw huis zo goed mogelijk op de markt te zetten stellen wij een persoonlijk verkoopplan van uw huis op. We bekijken via welke we adverteren via verschillende media. Online en offline. Wat zijn de positieve kenmerken die we gaan uitlichten? Maar ook bespreken we wat de eventuele weerstanden kunnen zijn om uw huis te kopen. En hoe we deze punten kunnen ondervangen.

Stap 3: Het huis verkoopgereed maken

Zorg dat uw huis er netjes bij staat. Potentiële kopers moeten het gevoel hebben dat het prettig wonen is. Het verhelpen van kleine mankementen, bijvoorbeeld een lekkende kraan, een klemmende deur en een raam met een barst. Zorg ook dat de tuin er uitnodigend uitziet. Onze styliste Marjan helpt u bij het verkoopgereed maken van uw huis en zorgt dat de styling om door een ringetje te halen is! Bij het verkoopgereed maken zorgen we ook dat er foto’s worden gemaakt, het huis wordt ingemeten en dat er een bouwkundige keuring wordt gedaan. Ook worden in deze fase ook vast alle teksten en mediauitingen voorbereid.

Stap 4: De bezichtiging(en)

Wij coördineren en begeleiden de bezichtigingen. In overleg met u en de kandidaat-kopers, stellen wij een tijdstip vast.

Zelf hoeft u niet bij een bezichtiging aanwezig te zijn. Het is zelfs beter van niet. Kijkers stellen namelijk vaak meer vragen als u er niet bij bent. Bovendien durven ze meer te zeggen en brengen ze eventuele onduidelijkheden gemakkelijker naar voren.

De bezichtiging is ook een goede gelegenheid te achterhalen waarom de kandidaat-koper geïnteresseerd is in juist uw woning en waar aanvullende vragen liggen. Deze informatie kan belangrijk zijn voor het bepalen van de strategie in de vervolgfase en uiteraard bij latere onderhandelingen. Bij het afsluiten van de afspraak geven wij aan de kijkers een gedrukte brochure mee. Met afgedrukte foto’s en aanvullende informatie voor thuis. Uiteraard brengen wij u na de bezichtiging altijd verslag uit over het resultaat.

Stap 5: De onderhandelingen

Voor de onderhandelingen kunt u op ons vertrouwen. Door onze jarenlange ervaringen, weten wij niet alleen wat het huis minimaal moet opbrengen maar ook wat we ervoor moeten doen om er zoveel mogelijk voor te krijgen.

Stap 6: De koopovereenkomst

Wanneer u en de koper overeenstemming bereiken over de prijs, stellenw wij de koopovereenkomst voor u op. Hierin worden de gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd. Schroom ook niet om ons nadere uitleg te vragen als iets u niet duidelijk is. Wij zorgen dat wij u uitgebreid informeren over uw rechten en plichten. Zo komt u niet voor verrassingen te staan.

Als alle handtekeningen zijn gezet, is de koopovereenkomst gesloten. Zowel u als de koper ontvangen een kopie van de overeenkomst. Vanaf dat moment heeft de koper nog drie dagen wettelijke bedenktijd, waardoor er als alsnog van de aankoop afgezienkan worden. Eveneens kan het koopcontract nog ontbonden worden op basis van de ontbindende voorwaarden die erin staan.

Stap 7: naar de notaris

De ondertekende koopovereenkomst met alle relevante stukken en een kopie van het identiteitsbewijs gaat naar de notaris. Zodra de notaris de koopakte heeft ontvangen, stelt hij een datum en een tijdstip vast voor het ondertekenen van de akte van levering. Een aantal dagen voor de levering krijgt u van de notaris een concept van de leveringsakte en een nota van afrekening. U controleert deze stukken, wij zullen dit ook voor u doen.

Op de dag van de levering gaan wij natuurlijk met u mee naar de notaris. Daarvoor maken wij een afspraak voor inspectie van het huis. Dit is een recht van de koper. Om te kijken of alles in de afgesproken staat wordt achtergelaten.

Vervolgens gaan we naar de notaris om de akte van levering te ondertekenen en de koop definitief te maken. U wordt tot, maar ook na dit moment begeleid door het team van Ellen Mouthaan Makelaardij. Zijn er ook na de levering vragen van de kopers? U kunt bij ons terrecht voor nazorg.

Wilt u in 7 stappen uw huis verkopen? En ons advies daarin meenemen? Neem dan contact met ons op en we maken graag voor uw huis een persoonlijk verkoopplan. Meer lezen over onze strategie? Dat kan hier.

Ellen Mouthaan

NVM Makelaar RM/RT
T. 035-6942757
E. ellen@mouthaan.nl

Eduard van Ieperen

NVM Makelaar RM/RT
T. 035-6942757
E. eduard@mouthaan.nl

Dana de Langen

Office Manager
T. 035-6942757
E. info@mouthaan.nl

Tess Jans

Marketing en Communicatie
T. 035-6942757
E. tess@mouthaan.nl

Daniëlle Gemmink

Makelaar A-RMT
T. 035-6942757
E. danielle@mouthaan.nl

Author Tess Jans

More posts by Tess Jans

Laat een reactie achter